کد مطلب:46374
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:96
خداوند در قرآن مي فرمايد : ( و الله عليم حكيم ) پس چرا در آيه 260 سوره بقره از حضرت ابراهيم ( ع ) سوال شد : ( قال اولم تومن ) ؟
شكي نيست كه حضرت ابراهيم ( ع ) از طريق عقل و وحي از وجود رستاخيزآگاه بود و به آن كاملا ايمان و اعتقاد داشت ولي به لحاظ اين كه چه بسا درقلب دارندگان ايمان و يقين به پديده اي خطوراتي پديد مي آيد كه محو آن جز با رويت پديده امكان پذير نيست اين خطورات مي تواند انسان راناراحت كرده قرار و آسايش را از او سلب كند زوال اين گونه خاطرات هم جزبا حس و مشاهده امكان پذير نيست حضرت ابراهيم ( ع ) گر چه از روي علم به معاد يقين داشت ولي در اثر مشاهده حيوان مرده در كنار آب دريا، نيازپيدا كرد كه آن علم براي او تبديل به عين اليقين و حق اليقين گردد ازاين رو آن حضرت متوجه پيشگاه خدا گرديد و پرسيد : چگونه مردگان را زنده مي كني ؟ ( ر.ك : تفسير الميزان ، ج 2 ص 388، تفسير منشور جاويد، ج 11، ص 279 ). صاحب مجمع البيان نوشته همزه در ( ( اولم تومن ) ) براي استفهام است ولي مراد از آن تقرير و تثبيت موضوع ايمان ابراهيم است يعني اي ابراهيم تو كه به تحقيق ايمان آورده اي براي چه از احياي مردگان سوال مي كني ؟ ازاين رومقصود از اين جمله اطلاع يافتن بر ايمان ابراهيم ( ع ) و استعلام از ايمان آن حضرت نيست بلكه سوال خداوند در واقع از اين است كه اي ابراهيم تو كه از ايمان آورندگان هستي احيا مردگان را براي چه منظوري مي خواهي ؟علامه طباطبايي در اين زمينه مي فرمايد : عبارت ( ( اولم تومن ) ) همراه با واوآمده نه بدون آن تا بيانگر اين باشد كه در خواست نشان دادن احيا درصورتي درست است كه درخواست كننده ايمان داشته باشد و اگر گفته شده بود ( ( الم تومن ) ) دلالت مي كرد بر اين كه گوينده در خواست را از روي بي ايماني درخواست كننده تلقي كرده و در نتيجه معناي عتاب را افاده مي كردحال آن كه عتابي در بين نيست ( ر.ك تفسير الميزان ، ج 2 ، ص 394 ) . پس ابراهيم ( ع ) ايمان و اعتقاد كاملي به معاد داشت و عبارت ( ( اولم تومن ) ) نيزمويد آن است كه خداوند با توجه به اين آگاهي ابراهيم را مخاطب قرار داده است . برخي نيز گفته اند از آنهاكه تقاضاي مزبور از جانب حضرت ابراهيم ( ع ) ممكن بود در نظر افرد ديگر به عنوان تزلزل ايمان تفسير شود به ايشان وحي شد كه مگر ايمان نياورده اي ؟ تا در اين زمينه توضيح دهد و سوتفاهمي براي كسي به وجود نيايد ازاين رو فرمود : آري ايمان آورده ام مي خواهم آرامش دل پيدا كنم . ( تفسير فخر رازي ، ج 7، ص 42 ). ;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.